S cieľom uľahčiť užívateľom používať naše webové stránky využívame cookies. Používaním našich stránok súhlasíte s ukladaním súborov cookie na vašom počítači / zariadení. Nastavenia cookies môžete zmeniť v nastavení vášho prehliadača.


        

Kortizol & katabolizmus

skladom

 

naša cena:
0,00 EUR (0,00 CZK)

Je kortizol hlavný dôvod katabolizmu?

-Kortizol je prirodzený hormón nadobličiek. Jeho činnosť dodnes nie je úplne presne pochopená, ale napriek tomu vieme, že je nevyhnutný pre život. Kortizol je nevyhnutný na udržanie dôležitých procesov, ak je telo vystavené dlhodobým stresom. Väčšina jeho účinkov nie sú priamo zodpovedné za začatie metabolických procesov, napriek tomu je „K“ nevyhnutný pre ich 100%-tné fungovanie.
-Kortizol pôsobí na periferné tkanivá. Asi 75% „K“ sa viaže na transkortin, 15-20% sa viaže na albumín a 5% „K“ ostáva neviazaným. Exogénny kortizol má half-life asi 70-90 minút.

-Hlavné katabolické účinky „K“ spočívajú v tom že uľahčujú premenu bielkovín vo svaloch na glukózu a glykogén. Zjednodušene povedané, znižuje syntézu bielkovín a tiež môže znížiť transport glukózy do svalových buniek, pretože priamo inhibuje transport glukózy. Prebytočný „K“ môže viesť k poklesu citlivosti na inzulín a tiež znižuje využitie aminokyselín.

-Nadbytok kortizolu môže viesť k postupnej strate bielkovín (strata 5-20%), k svalovej slabosti a atrofii, úbytku kostnej hmoty prostredníctvom zvýšeného vylučovania vápnika.
-„K“ spôsobuje pokles telesného tuku, zatial z nezistených dôvodov, ale na druhej strane prebytok kortizolu môže viesť k hypertenzii, pretože to spôsobuje retenciu sodíka a vylučovanie draslíka.
-Najviac kortizolu sa v tele nachádza ráno a vnoci a počas spánku. Jeho hladina v tele stúpa s dĺžkou fyzickej záťaže, kedy zároveň klesá aj TST. Preto jedným zo sledovaných faktorov pri pretrénovaní je pomer TST s „K“.

-Štúdie ale preukazujú, že telo sa dokáže adaptovať na fyzicikú záťaž približne po 5-tich týždňov, ak sa na to nazeráme z hľadiska pomeru TST a „K“.


Ako ovládať hladinu „K“ ?

1) Uistite sa, že vaše telo dostáva všetky dôležité živiny, ktoré potrebuje. To zahŕňa veľa vysoko-kvalitných bielkovín, komplexných sacharidov, esenciálnych mastných kyselín a vitamínov a minerálov. Nesnažte sa obmedzovať denné kalórie dlhodobo, pretože niektoré výskumy naznačujú, že obmedzenie normálneho príjmu kalórií o 50% môže viesť k následnému zvýšeniu hladiny „K“ o 38%.

2) Nesnažte sa trénovať viac ako tri dni po sebe, najideálnejší spôsob je deň tréningu, deň voľna, a takto stále dookola. Taktiež si treba odsledovať intenzitu tréningu, časovo by tréning nemal presiahnúť 60 minúť.

3) Netreba zabúdať na relax, rôzne relaxačné masáže, alebo plávanie, prechádzka...

4) Treba dbať na spánok, optimálne je spať 8-10 hodín.

5) Po tréningu je potrebné prijať dostatočné množstvo sacharidov po tréningu, čo môže pomôcť minimalizovať nadmernú hladinu „K“


Doplnky, ktoré napomáhajú regulovať hladinu „K“.

-Fosfatidylserín (PS): Štúdie preukazujú, že 800mg fosfatidylserínu rozdeleného do dvoch denných dávok pomáha pomerne silno potlačiť „K“ po fyzickej záťaži. Ale bohužiaľ, nemalo to žiadny efekt, strata svalov bola takmer identická, ako u skupiny ľudí, ktorá neužívali PS. Potvrdzuje to mnoho štúdií, že zníženie hladiny kortizolu ale nenapomáha až do takej miery, ako by sa očakávalo. Skôr nastal opak, pretože ľudia, ktorí užívali PS, potrebovali dlhší čas na regeneráciu po fizyckej záťaži.

-Acetyl-L-karnitín: tento doplnok pomáha zabrániť poklesu TST po fyzickej záťaži. V podstate nepomer TST s kortizolom je hlavný ukazovel pretrénovania. Takže A-L-Karnitin znižuje stres z fyzickej záťaži.

-L-Glutamín: práve on z voľných aminokyselín, sa nachádza sa v najväčšom množstve vo svalovom tkanive. Zdá sa, že hraje veľmi dôležitú úlohu v syntéze bielkovín. Taktiež glutamin môže byť ukazovateľ pretrénovia, ak sa jeho nízka hladina porovnáva s vysokou hladinou „K“. Glutamín môže znížiť príznaky pretrénovania, taktiež zvýšiť hladinu glykogénu. Posilňuje imunitný systém.

-Vitamín C: Je známy hlavne kvôli svojím antioxidačným účinkom. Štúdie, ktoré sledovali vplyv vitamínu C na hladinu „K“ a TST zaznamenali tieto výsledky = pri dávke vitamínu C 1g denne sa zaznamenalo zníženie kortizolu o 20% a zároveň zvýšenie hladiny TST. Tento vitamín taktiež zvyšuje vašu odolnosť proti prechladnutiu o 30%, pomáha v syntéze kolagénu.
-Zinok: je nevyhnutným faktorom viac ako 300 enzymatických reakcií v tele, vrátane TST a syntézy rôznych hormónov.

-Gingko biloba: táto bilina zvyšuje prietok krvi a kyslíka do mozgu, vďaka čomu sa zvyšuje psychické sústredenie sa. Isté štúdie preukazujú aj prospešné zníženie „K“.

-DHEA: je to prirodzený hormón nadobličiek, ktorý po 30r. života postupne rok čo rok klesá približne o 2%. Štúdie poukázali, že má silné anti-kortizolové účinky.

NÁZORY A OTÁZKY NÁVŠTEVNÍKOV

Nebol zatiaľ pridaný žiadny názor. Pridajte svoj názor alebo dotaz ako prvý.

ODMyZWExY2